Growth mindset en De Leerkuil


Leren op locatie

Leren op locatie

Breng jouw organisatie een stap verder met training, coaching en advies.

Boeken

Boeken

Direct aan de slag met de meest recente en wetenschappelijke kennis en inzichten.

Academie

Academie

Ontwikkel jezelf en schrijf je direct in voor een training of opleiding.

Een mindset is een bepaalde overtuiging waar je in gelooft. De internationaal vermaarde psychologe Carol Dweck toonde aan dat een growth mindset heel belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen (en ook volwassenen). Het gaat over het hebben van vertrouwen in je eigen kunnen en weten dat je door oefening kunt groeien. Ze maakt onderscheid tussen een ‘fixed mindset’ en een ‘growth mindset’.

Fixed mindset

Als je ervan overtuigd bent dat je basiskwaliteiten zoals intelligentie of talent voor iets vaststaan (je wordt ermee geboren) dan heb je een ‘fixed mindset’. Mensen met een fixed mindset besteden vaak meer tijd aan het inventariseren hoe slim en talentvol ze zijn in plaats van het ontwikkelen van hun intelligentie en talent. Ze geloven ook dat als je talent hebt, je succes zult hebben. Dat komt lang niet altijd uit.

Growth mindset

Bij een ‘growth mindset’ geloof je dat je vaardigheden kunt ontwikkelen door toewijding en door hard te werken. Je ervaart fouten maken niet als negatief en weet dat het hoort bij het leren. Leerlingen die die overtuiging hebben:

  • hebben betere leerresultaten
  • zijn creatiever
  • voelen zich vaardig
  • hebben vaker zin in steeds moeilijker en uitdagender opdrachten
  • Tonen meer doorzettingsvermogen

Een growth mindset brengt leerlingen dus verder. En het mooie is: een growth mindset is te stimuleren bij leerlingen.

De Engelse onderwijsexpert James Nottingham voegt een kader toe aan het werk van Dweck: een prestatiegerichte focus tegenover een op leren en ontwikkeling gerichte focus.

Nottingham, growth mindset en De Leerkuil

James Nottingham: “Als je een growth mindset gedachtengoed introduceert in een omgeving waar de prestatiegerichte focus domineert, bereik je er minder resultaten mee. Op veel scholen en universiteiten ligt de nadruk op presteren en zichtbare resultaten. In zo’n omgeving zullen leerlingen en studenten eerder op ‘safe’ gaan en kiezen voor een vertrouwd pad zonder uitdagingen, terwijl het grillige pad van ‘leren’ juist de growth mindset uitdaagt.

Daarvoor ontwikkelde hij De Leerkuil. Hij gebruikt deze metafoor om inzichtelijk te maken hoe het leerproces bij grondig leren verloopt.

Wetenschappelijk bewezen en praktisch toepasbaar

Wij maken het gedachtengoed en werk van Carol Dweck en James Nottingham (de Leeruitdaging) voor het Nederlands onderwijs beschikbaar.

Er zijn veel manieren om een growth mindset bij jonge kinderen, leerlingen en studenten te stimuleren. Wij bieden verschillende trainingen en implementatietrajecten aan. Neem contact op met ons op omde mogelijkheden te bespreken voor jouw schoolteam.